De onderneming begeeft zich daarmee meer in het vaarwater van Twitter en
sociale netwerksites als Facebook en Hyves.
De nieuwe dienst heet Google Buzz, zo werd dinsdag bekendgemaakt.
Productmanager Todd Jackson sprak van een "geheel nieuwe wereld in Gmail”.
Wie over een Gmail-account beschikt, kan er binnen enkele dagen gebruik van
maken, zo belooft Google. Gebruikers ‘volgen’ automatisch de berichtjes,
video’s en foto’s van de mensen met wie veel wordt gemaild. Google hoopt ook
beter de zinvolle van de nutteloze berichten te kunnen scheiden. Het bedrijf
heeft naar eigen zeggen de ambitie om de wereld van sociale informatie te
organiseren.
Google heeft op het gebied van sociale netwerken op internet weinig in de melk
te brokkelen. Het bedrijf beschikt met Orkut wel over een eigen netwerk,
maar dat wordt weinig gebruikt. Facebook en Twitter zijn de afgelopen jaren
hard gegroeid.
Gmail blijft achter
Facebook telt inmiddels vierhonderd miljoen gebruikers, Google wil niet zeggen
hoeveel mensen Gmail gebruiken. Volgens comScore, dat internetverkeer volgt,
trok de dienst in december ruim 176 miljoen unieke bezoekers. Veel mensen
maken echter gebruik van meerdere gratis e-maildiensten op internet. Gmail
moet nog altijd Windows Live Hotmail en Yahoo Mail voor laten gaan, aldus
comScore.
Google was al bezig met de ontwikkeling van de e-mail van de toekomst. Met dit
product, Google Wave, wordt het mogelijk om meer online samen te werken, ook
bijvoorbeeld op het gebied van tekstverwerking. Google Wave kan echter
alleen nog op uitnodiging worden gebruikt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl